Monday, September 10, 2012

Tampal, Tulis, Anak Bertambah Yakin


Apabila membeli buku-buku atau majalah untuk anak-anak. Cerita atau maklumat yang mempunyai nama yang sama dengan nama anak itu akan membuatkan anak itu bertambah bangga dengan nama yang diberikan oleh ibu bapanya. Sekiranya ada artikel majalah yang menceritakan tentang tokoh-tokoh yang mempunyai nama yang sama dengan nama anak. Minta mereka baca artikel itu atau bacakan untuknya kisah tokoh itu.

Kemudian, minta anak itu tulis pada kertas yang ditampal di bawah kertas nama dan makna itu. Contohnya, nama anak kita adalah ‘Yusuf’. Kita boleh tambahkan lagi keyakinan anak dengan melakukan seperti berikut :
  1. Selepas ditulis sifat-sifat baik tentang Nabi Yusuf. Kita lekatkan kertas lain di bawah yang ditulis pada sebelah atas, ‘Orang-orang Bernama Yusuf’. 
  2. Di bawah itu kita buatkan garisan untuk anak kita tulis atau kita sendiri menulis tentang nama tokoh yang sama dengan anak kita serta ciri atau status yang dimiliki tokoh tersebut. Contohnya, Yusuf al-Qaradhawi, Ketua Kesatuan Ulama Sedunia. Yusuf Islam, penyanyi yang memeluk Islam dan menyebarkan Islam ke seluruh dunia. Yusuf Estes, paderi Kristian yang memeluk Islam. Berjaya mengislamkan ramai orang di seluruh dunia.
  3. Cetak gambar tokoh berkenaan dan lekatkan pada kertas tersebut.
  4. Sekiranya ada perkara lain yang mengaitkan dengan tokoh berkenaan, cetak dan lekatkan sama. Contohnya, kaver buku, lukisan, inovasi, gambar tokoh dalam situasi yang pelbagai dan sebagainya.
  5. Sekiranya ada kata-kata hikmah dan mutiara kata yang menarik daripada tokoh berkenaan, cetak dan tampal di sebelah kertas nama dan makna ini. Mutiara kata ini akan memberi anak-anak kita dorongan dan inspirasi bahawa pemilihan nama untuknya bukanlah hanya nama semata-mata. Tetapi ada cita-cita, impian dan tanggungjawab kepada semua manusia.


No comments:

Post a Comment