Saturday, July 27, 2013

Gaya Meminta Nama

Antara kaedah yang dilakukan oleh masyarakat Malaysia adalah dengan meminta nama daripada individu yang dipercayai. Antaranya seperti ustaz, orang-orang soleh, orang yang alim, orang-orang tua dan berpengalaman dan daripada individu yang pakar bahasa.

Lazimnya, proses meminta nama ini boleh berlaku sewaktu majlis tahnik atau potong jambul. Selepas individu berkenaan selesai melakukan upacara tahnik, bapa anak berkenaan akan meminta nama daripada beliau sebagai tanda penghargaan.

Amalan sebegini berlaku kepada ibu bapa yang kekurangan sumber rujukan dan mahukan nama yang baik dan nama itu diberikan oleh individu yang baik. Kaedah ini dilakukan sebagai doa supaya anak tersebut akan terpalit sama dengan tingkah laku individu yang memberi nama berkenaan pada masa depan.

Kaedah meminta nama juga berlaku kepada ahli keluarga apabila terdapat datuk yang berpengalaman, alim dan banyak ibadat. Anak cucu akan meminta datuk supaya memberikan nama kepada anak-anak mereka sebagai doa dan tanda penghargaan.

No comments:

Post a Comment