Thursday, July 18, 2013

Nama dan Huruf

Susunan huruf pada nama anak-anak adalah berdasarkan pilihan ibu bapa, ada nama yang dieja Azizi ada pula dieja Azeezy dan sebagainya. Kita boleh menggunakan susunan huruf-huruf itu untuk mendorong tingkah laku anak dan meningkatkan lagi konsep diri dan keyakinan diri. Anak-anak juga akan bertambah bangga dengan namanya dan semakin sayang kepada kita apabila melihat namanya dapat dibina perkataan-perkataan positif. Sebagai contoh, nama anak itu adalah Aisyah. Kita dapat membina perkataan berdasarkan huruf A, I, S, Y, A dan H.

A : Arif
I : Ikhtiar
S : Semangat
Y : Yakin
A : Alim
H : Hebat

Kata-kata juga dapat dibina juga dalam Bahasa Inggeris dan Bahasa Arab apabila nama ditulis dalam tulisan jawi. Senarai kata-kata ini dapat diubah dari semasa ke semasa ataupun berkala. Bagi membina perkataan positif dalam Bahasa Inggeris, satu laman web boleh membantu kita membina perkataan daripada huruf pada nama iaitu, http://www.themeaningofnames.org/. Isikan nama di ruang sebelah kanan laman web.


Ini adalah perkataan positif yang dibina daripada huruf pada nama ‘Ahmad’ dan ‘Aisyah’.




Bisnesman Muda Ahshik

Mohammad Ahshik Abuyuabul dari Singapura mula berniaga seawal usia 9 tahun. Beliau memulakan perniagaan dengan menjual poskad dan kad yang mengandungi kata-kata motivasi dengan menggunakan modal Dollar Singapura 1,000. Beliau diminta tandangan perjanjian daripada bapanya supaya dapat membayar balik jumlah modal tersebut yang dipinjam dalam tempoh 3 bulan. Hasil kerja keras dan usaha yang berterusan beliau berjaya membayar balik pinjaman tersebut. Bapanya juga seorang ahli perniagaan berjaya.

Beliau telah membina dan menyusun gaya bekerja beliau sebagai bisnesman berpandukan kata-kata yang dicipta daripada huruf-huruf pada namanya. Dalam satu pembentangan, beliau telah menunjukkan bagaimana perkataan positif dibina pada huruf-huruf namanya.

A : Aim (Matlamat)
H : Honesty (Jujur)
S : Share (Berkongsi Idea)
H : Humble (Rendah Diri)
I : Integrity (Amanah)
K : Knowledge (Ilmu Pengetahuan)

Setelah berusaha keras menjalankan perniagaan, beliau berjaya mengumpulkan hasil perniagan beliau sebanyak RM500,000 sewaktu berumur 12 tahun. Beliau juga telah menulis sebuah buku yang berjudul, ‘7 Steps to Become A Young Entrepreneur’. Beliau menerangkan dengan terperinci maksud disebalik perkataan positif yang dibina daripada namanya dalam menjalankan perniagaan beliau sehingga berjaya. Sekarang beliau banyak menjalankan bengkel dan ceramah bagi mendorong orang ramai terutama anak-anak muda dalam menjalan perniagaan.






No comments:

Post a Comment