Thursday, July 18, 2013

Nama dan Orang Berjaya

Jack Canfield dalam buku beliau The Success Principles menulis satu topik iaitu ‘Surround Yourself With Successful People’. Topik ini menjelaskan bahawa orang yang berjaya juga dikelilingi oleh orang yang berjaya. Ibu bapa boleh mendorong tingkah laku anak-anak dengan membawa mereka berjumpa dengan orang yang mempunyai peribadi yang baik, individu yang berjaya dalam bidang mereka yang mempunyai nama yang sama dengan nama anak kita.

Individu itu boleh dikategorikan sebagai berjaya apabila mereka sudah tamat belajar di university, mempunyai keputusan peperiksaan yang tinggi, mempunyai perniagaan yang berjaya, orang yang banyak membantu orang lain dan sebagainya. Antara skrip yang boleh kita ucapkan :

“Tasnim, nama kakak ini juga Tasnim, sekarang beliau sedang menyampung pelajaran di peringkat Phd di Amerika.”
“Malik, mari ibu perkenalkan, ini Doktor Malik.”
“Aisyah, profesor ini juga bernama Aisyah. Beliau pakar dalam bidang genetik haiwan.”
“Salim, kawan ayah ini bernama Salim. Sewaktu belajar dahulu, beliau banyak bantu ayah. Sekarang pun beliau masih membantu ayah.”

Caranya adalah, dengan menyebut nama anak, sebut nama individu berjaya tersebut dan nyatakan status atau pencapaiannya. Apabila anak-anak dapat tahu bahawa namanya juga dimiliki oleh orang-orang yang berjaya. Mereka juga menganggap bahawa mereka juga akan tergolong dalam kelompok itu dan berusaha untuk memenuhi ‘label’ yang telah mereka berikan kepada diri sendiri.

No comments:

Post a Comment